Kivisydän antaa mallia tulevaisuuden pysäköintiluolahankkeille

Siton suunnittelema Oulun Kivisydän oli kaikin tavoin loistoprojekti. Hyvän suunnittelun ansiosta jopa budjetti voitiin alittaa.

Lokakuun alussa käyttöön vihitystä Oulun keskustan alle, noin 30 metrin syvyyteen louhitusta Kivisydän-pysäköintiluolastosta tuli modernia tekniikkaa hyödyntävä korkealuokkainen pysäköintilaitos, joka toiminnallisuudessaan, turvallisuudessaan ja viihtyisyydessään edustaa suomalaisten pysäköintilaitosten ehdotonta parhaimmistoa. Jo ensimmäisen käyttökuukautensa aikana se on täyttänyt kaikki odotukset. Se tuleekin asettamaan mallin jatkossa toteutettaville kaupunkikeskustojen alle rakennettaville pysäköintihalleille.

Oulun Kivisydän on erittäin selkeä, valoisa, avara ja käyttäjäystävällinen pysäköintilaitos. Yksikerroksisessa tilassa ei ole pilareita, tilat ovat väljät, pysäköintiruudut isoja ja ajoväylät leveitä. Kivisydämen suurin tekninen innovaatio on yksinkertaisuus. Liikkuminen Kivisydämessä on helppoa ja käyttäjä hahmottaa nopeasti sijaintinsa suhteessa kaupunkikeskustaan. Hissiyhteyksiä ylös on riittävästi, joten Kivisydämestä pääsee kätevästi ylös keskustaan tarvitsematta vaeltaa maan alla pitkään.

Myös pysäköimisessä avustava tekniikka on modernia. Sisään ajaessa voi valita auton rekisterinumerolla toteutettavan opastuksen. Auton sijaintia ei edes tarvitse muistella takaisin tullessa, sillä Kivisydämen hissiasemien ala-auloissa on myös auton rekisterinumerolla toimiva etsintäjärjestelmä, joka näyttää auton sijainnin.

Tiukka aikataulu ja paljon muutoksia

Niin Oulun Kivisydämen rakentajat kuin suunnittelijatkin voivat olla aikaansaannoksestaan todella ylpeitä. Haasteita hankkeesta ei todellakaan puuttunut, työtä riitti ja aikataulu oli tiukka. KVR-urakoitsijana toimii Lemminkäinen Infra Oy ja Sito Oy vastasi hankkeen pää-, kallio-, liikenne- ja maanalaisten kalliotilojen arkkitehtisuunnittelusta. Seitsemänhenkisen ydinryhmän lisäksi suunnittelutyöhön osallistui toimialajohtaja Jannis Mikkolan mukaan kaikkiaan parikymmentä sitolaista asiantuntijaa.

Vaikka alkuun pääseminen oli hieman tahmeaa – maanalaisesta pysäköintiluolastosta Oulussa alettiin puhua Oulussa jo vuonna 2006 – kun kaupunki lopulta päätti, että pysäköintilaitos rakennetaan, hankkeessa ei totisesti vitkuteltu.

– Rakentamaan päästiin 2012 ja maanalaisten rakenteiden suunnittelu eteni lähes rakentamisen tahdissa. Tuleehan siitä paineita suunnittelijalle, jos kuilujen paikkoja mietitään, kun louhinta on jo hyvää vauhtia etenemässä, Mikkola myöntää.

Suunnittelun tavoitteena oli selkeä, helposti rakennettava ja käytettävä yksitasoinen luolasto. Reunaehtoina olivat kuilujen sijainnit, kaavarajat sekä kallioresurssi. Suunnitelmia jouduttiin töiden käynnistyttyä muuttamaan myös siksi, että Oulun keskustassa aloitettiin uusia rakennushankkeita ja kuilut luonnollisestikin siirtyivät rakennusten suunnittelun tarkentumisen myötä.

Mikkola kertoo, että muutoksia tehtiin pikavauhtia. Muutostarpeesta saatiin ehkä tieto maanantaina ja uudet valmiit suunnitelmat tarvittiin perjantaiksi. – Ilman hyvää yhteistyötä Lemminkäisen kanssa tämä ei olisi onnistunut. Tällaisissa tapauksissa KVR-malli toimii hyvin, koska urakoitsija voi ohjata suunnittelua, Mikkola sanoo.

Onnellisesti alle budjetin

Maanalaisessa rakentamisessa voidaan olla tyytyväisiä, jos suuremmilta yllätyksiltä vältytään ja näin hienosti kävi Kivisydämen osalta. Eipä kovin yleistä ole sekään, että vaativassa ja suuressa projektissa vielä pysytään alkuperäisessä budjetissa – saati sitten että se alitetaan.

Oulun alle louhitun pysäköintiluola Kivisydämen rakentamiseen kului jopa ennakoitua vähemmän rahaa. Kallioparkin kustannusarvio oli 73,5 miljoonaa euroa. Rahaa sen rakentamiseen käytettiin kuitenkin todennäköisesti pari miljoonaa euroa vähemmän. – Lopullinen hintalappu selviää, kun kaikki laskut ja vaatimukset ovat selvillä, Oulun pysäköintiyhtiön hallituksen puheenjohtaja Juha Rahkola sanoo.

Hän kiittää budjetin alittumisessa onnistumisesta projektin erinomaista suunnittelua ja koko projektitiimiä. – Koko tiimi teki hyvää työtä, josta olen hyvin tyytyväinen!

Jannis Mikkola ottaa kiitokset vastaan, mutta tarkentaa, että syynä on urakoitsijan ja suunnittelijan todella hyvin alusta saakka sujunutta yhteistyö. – Teimme yhdessä kustannustehokkaita ratkaisuja laadusta tinkimättä!

Oulun Kivisydän lukuina

Avarassa ja esteettömässä pysäköintiluolastossa on:

  • kaksi ajoluiskaa
  • yhdeksän henkilöyhteyttä keskustan alueen kiinteistöihin ja katualueelle ja 25 hissiä
  • 900 autopaikkaa ja laajentumismahdollisuus 1500 autopaikkaan saakka
  • ajoneuvo- ja jalankulkuliikenteen katuverkko
  • keskustan alittava huoltotunneli
  • väestönsuoja 3000 hengelle
  • huoltoautot ohjataan huoltotunnelin kautta huoltotiloihin
  • keskustan kortteleiden huoltotilat erikseen sovittavassa laajuudessa
  • väestönsuojan katossa varaukset tekniikalle, joiden avulla voidaan järjestää isojakin yleisötapahtumia

Teksti: Dakota Lavento